4. juni 2011

Godkjent ponniprøveløp

I dag var X-Ellent og jeg en tur til Sørlandets Travpark for å godkjenne X-Ellent i ponnitrav. Det var samme kusken som sist, Susanne, som fikk kjøre han.


Jeg gikk opp i stallen i 08.00-tida. Jeg pakket i bilen, vasket X-Ellent og satte X-Ellent i den ene boksen mens jeg kjørte for å hente hengeren jeg hadde fått låne av Arnt, far til Susanne. Hengeren stod på Hortemo travbane, så det ble en times kjøring for å hente den.
Sulkyen jeg fikk låne av Kristiansand og omegn travklubb, passet akkurat inn på den ene siden i hengeren, slik at jeg slapp å ha den bakpå lemmen, og måtte ta den av og på flere ganger.


Vel tilbake på Flekkerøya var det å børste kjapt over X-Ellent, pakke høyet og bøtte og kjøre. Jeg ringte til Torleif Fennefoss (?) da jeg ankom travparken bare for å høre hvor folk pleide å stå med ponniene på ponnitreningene. De stod i ponniboksene, så det var bare å finne en plass. Det var ikke lenge før de skulle komme bort, og da skulle X-Ellent måles og seles på. Det stod allerede ei der fra før, men ponnien til Torleif Fennefoss. X-Ellent var litt høylytt til å begynne med, men roet seg etterhvert. Han har ikke vært med på slike ting så ofte, så han trenger nok bare å bli vant til alle hestene og alt styret før han blir nesten like rolig som han er her hjemme.

Det ble litt venting før de kom bort, men X-Ellent ble målt, og selt på. Og plutselig kom det to til som skulle være med på ponnitrening. Så da var det bare å vente til de også var klare.


Så var alle klare til å begynne å varme. De løp to runder (2000 meter) før X-Ellent måtte vise at han kunne voltes med. Det gikk uten problemer, og jeg merket ikke at det var gjeldende for godkjenninga. Da var det ikke så mye som skulle til for at ponnigodkjennerne var fornøyde.


Så var det tid for å løpe da. De tre andre ponniene som var med var vel C-ponnier eller D-ponnier, og skulle løpe to runder. X-Ellent slapp med ei runde, og han var veldig flink. Jeg var veldig fornøyd med stabiliteten han hadde i trav, og de lange stegene hans. Jeg fikk mye skryt for hvor flott han så ut, og innstillinga hans, og alt mulig... Lille go'gutten min :)


Tida ble 3.06, og siden kravet var under fire minutter, så var jo det også i boks. X-Ellent var jo svett da han hadde løpt, men det skulle jo bare mangle siden det var så sinnsykt varmt der ute. Og ikke hjalp det at det ikke var et vindpust å kjenne. X-Ellent pustet litt, men hentet seg godt inn igjen da han begynte å skritte.

Etterpå var det å sele av, og vaske X-Ellent før det skulle skrives noen papirer. Jeg fikk ei hel liste med ting jeg skal gjøre, før jeg skal sende inn papirer til DNT slik at X-Ellent blir registrert i DNT.


Da det var gjort, så var det bare å kjøre hjem igjen, ut med X-Ellent, slippe han litt så han fikk gresse mens jeg gikk på do og ryddet tingene på plass. Så var det å levere hengeren og sulkyen igjen. Jeg merket jeg var sliten, og ikke minst svett, da jeg var på vei til Hortemo igjen. Vel framme traff jeg på Anne, som er min gode støtte og pådriver når det kommer til ting innen travet. Jeg føler jeg alltid kan spørre Anne, og hvis ikke hun vet svaret på det jeg lurer på, så vet hun hvem jeg kan spørre. Vel, jeg slo meg ned for en liten prat før jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem.


Jeg er veldig fornøyd med dagens resultat. Det eneste negative er den gode tida X-Ellent fikk. Dette innebærer at han kan få et større handikap i noen løp enn hvis han hadde hatt ei dårligere tid. Men jeg fikk jo greie på at de mente at X-Ellent kunne være god for 2.40 når tida var inne. Så det blir spennede å se...


PS! Det er ingen rekkefølge eller sammenheng på bildene.

2 kommentarer:

Thilde sa...

Grattis til lillegutt:)Han er blitt stor og kjempe flott siden sist jeg så han:)
Hilsen Thilde

Unknown sa...

Takk :)