23. oktober 2011

Minikanonen


Dagen i dag begynte med å gi ponniene mat og slippe de ut, som normalt egentlig.



Kl. 10 reiste jeg for å hente henger og sulky på Hortemo travbane. Jeg var tidlig tilbake, og da jeg kom var det to hingsteponnier som lurte fælt på hvor mange hester som var i den hengeren. Det var dessverre ikke en eneste en der inne. Jeg tok stallarbeidet mens jeg ventet på at jeg kunne lesse X-Ellent på hengeren.

Da klokka var rundt 12:30 gadd jeg ikke vente mer, så da tok jeg Sammy inn, gjorde X-Ellent klar for transport, og så kjørte vi. Det var vel kanskje litt tidlig å komme opp i travparken, men nå hadde jeg god tid til å få vaska X-Ellent både her og der, samt og stresse ned 15 hakk...

Noe som var helt fantastisk var at X-Ellent var mye roligere i dag enn det han har vært tidligere. Fremdeles litt høylytt, men ikke så ille som det har vært tidligere. Jeg fikk iallefall vaska X-Ellent i dusjen på banen. Der har de lunka vann, så tenkte jeg kunne benytte sjansen til å vaske X-Ellent ordentlig en siste gang før vinteren, siden vi ikke ha varmt vann her hjemme.



Irmelig, kusken, kom ikke lenge etter at X-Ellent var ferdig vaska og satt i spiltet med nr. 7, som også var startnummeret hans. Irmelin tok X-Ellent med på litt labbing mens jeg stakk bort på kontoret til Sørlandets Travpark for å ordne Folkehesten-postere, samt en tur inn på Horze for å hente den nye salettputa, og inn på Kroa for å få i meg litt mat.


Da jeg hadde fått i meg mat var det nesten tida for at X-Ellent skulle ut og varme, og vi satte igang med å sele på. Irmelin varmet ei runde på banen for å kjenne på X-Ellent, samt at hun skritta og jogga X-Ellent i løypa før løpet.



Jeg kan ikke akkurat si at jeg får med meg så mye av det som skjer på andre sida av banen under løpet, men X-Ellent løp iallefall ikke det han kunne, og han fikk galopp. X-Ellent gikk rett og slett bare og venta på damene, hingsten som han er.

Tida, som dere kan se i resultatlista under, ble 3.00,9. Det var forbedring fra prøveløpet hvor tida var 3.06,7. Så mtp at X-Ellent holdt igjen endel i løpet, så gleder jeg meg til han begynner å skjønne hva han skal gjøre i banen, og ikke bare drive og vente på damene.

Fantastiske ponnien min. Vi skal nok få vist folket hva han kan, en gang. Torleif Fennefoss var iallefall helt sikker på at X-Ellent skulle vinne. Men nå var han en av de som var på banen den dagen X-Ellent tok prøveløpet sitt.

Resultatliste:

1.Pontus G.
2.57,8a Anniken Bjorkjenndalen
1. Thea
2.57,8a Ida Øia
2.Nyheims Silkesvarten
2.57,9a G Natalie Pedersen
3. Celina B.
2.58,2a Martin Hansen Brynemo
4. Hyni's Bernhard
3.00,7a Andrine Talania Bjorkjenndalen
5. Smedvallens Lambert
3.00,8a Kristine Sørensen
6. Ødegårdens X-Ellent
3.00,9a G Irmelin Risa
7.  Surprise
3.39,7a G Helene Forberg
Merkysaire Candida
DG Liv Adele Forberg 



Under samlinga etter ponniløpet fikk jeg spurt om ponnitreningene kom til å fortsette gjennom vinteren, og ca når løpsesongen begynner igjen til neste år. Ut fra det jeg fikk til svar, og hva jeg har tenkt jeg vil gjøre, så har jeg lagt en foreløpig plan for neste år.

Planen er å begynne å delta på ponnitreningene som er første lørdag i mnd, fra februar. I tillegg vil jeg satse på to lokalkjøringer, den på Hotemo og sesongfinalen på Sørlandets Travpark, lokalkjøringa til Agder travforbund. Og i tillegg vil jeg prøve å få X-Ellent til start i alle ordinære løp for A-ponnier på ST.

Jeg var også så heldig å få lov til å si noe om ponnisnakk.no. Helt topp! mr. Fennefoss. Det var bare helt knall! Jeg kan si at jeg håper denne nettsida blir et stort samlingspunkt og informasjonskilde for de som driver med ponnitrav som, etter min mening, er travsportens største rekrutteringskilde.

Til slutt må jeg jo bare takke Kristiansand og Omegn travklubb for lån av ponnisulky. Dette setter jeg innmari stor pris på. Og takk til Arnt på Hortemo for leie av hestehenger. Hver gang jeg reiser på løp så er det mye som må ordnes, blant annet transport. Kan ikke få sagt hvor glad jeg blir når dette viser seg å være en smal sak pga mennesker som bare er helt fantastiske.

Og til Irmelin må jeg si at det var veldig bra du kunne stille opp i dag. Bare synd dette ble første og siste gang du får kjøre X-Ellent i løp.

HÅPER ALLE HAR HATT EN LIKE FANTASTISK DAG SOM DET JEG HAR HATT!!

Ingen kommentarer: