5. mars 2012

Årets første ponniløp

Klokka var ca 15:15 da vi kom oss avgårde til Sørlandets Travpark etter at X-Ellent og utstyr var lesset på. Da vi ankom travparken var det allerede kommet ett par ponnier, og innen vi hadde hentet sulkyen, så var det kommet flere. Blant annet også kompisen til X-Ellent, Palco.

Etterhvert kom også kusken som skulle kuske X-Ellent, Torbjørn Fennefoss. Vi begynte så smått og sele på, de andre gikk ut for å varme, og vi ventet til litt på kl 18 før X-Ellent skulle bli varmet. Starten skulle gå kl 18:25. X-Ellent kan ikke varme og så stå stille. Da stivner han til i bakparten, og det blir større sjanse for at han galopperer. Derfor må han hele tida holdes igang fram til løpet er ferdig.

Jeg velger å ikke legge ut startlista her, da den som var oppført i programmet var litt feil.

X-Ellent startet som nr. 5, alene på 20 meter tillegg. Han klarte seg bra og løp forbi flere ponnier, men etterhvert så ble de innhentet av de litt større ponniene. Rundt siste sving og opp oppløpet kjempet X-Ellent mot en ponni som heter Fancy Felix, kusket av Irmelin Risa. Det var mange som ble imponert over Irmelin som fikk han rundt banen og i den farta til den plasseringa, blant annet meg etter alt det jeg hørte.

X-Ellent løp inn til en 5. plass rett bak Fancy Felix. Det ene målet for i år var å fullføre et løp uten galopp, og det klarte X-Ellent jammen meg i går. Han løp inn på tida 3.02,8, noe som jeg syntes var bra sammenlignet med løpet i oktober da han var i bedre form.

Nå satser vi på løp igjen 25. mars. Det neste løpet etter der er 6. mai, men jeg vet ikke om jeg kommer til å starte han i det løpet pga. eksamenstida som er i mai. Jeg må se og planlegge litt ut ifra hva slags løp det er for X-Ellent i juni.

Ellers må jeg si takk til Torbjørn som var så flink til å kuske X-Ellent til 1,5 galoppfrie runder. Og ellers takk til alle folkene på travbanen, og blant ponniene som gjør dagen enda bedre. Og om det er noen centimetre med slaps, og det surkler i skoene, så gjør ikke det noe så lenge man har det gøy!

Ingen kommentarer: