24. november 2011

Firehjulsvogn

 Nå er det ikke lenge igjen til firehjulsvogna til X-Ellent er ferdig.

Vi begynte med denne sparkesykkelen av et slag.
Og ei aluminiumsramme som pappa hadde liggende ved stranda.
Hjulene ble kappet av sparkesykkelen, og sveist på ramma.
Deretter laget pappa en svingel...
... og fikk satt på framhjulene
I dag fant vi materialer...
...som ble til den plata på toppen.


Det er laget litt mer på akselen foran, slik at dragene blir festet litt lengre framme, slik at vi kan ha mer sving på hjulene uten at dragene går i "plata på toppen".

Det som gjenstår å gjøre er:
  • å sveise litt mer
  • å finne en mutter til det ene hjulet
  • å lage støtter til hjulene bak så de ikke blir så vinglete
  • å lage og feste dragene.
  • å lage feste til kanter
  • å lage kantene
  • å lakkere ramma
  • å male treverket
Og så må jeg fikse ferdig selen, så kan vi prøve oss på en tur. Der har jeg igjen å forlenge tømmene og bakselen, så er ikke så mye arbeid. Det som tar lengst tid er å bestille reimene. Jeg skal ta de målene som jeg trenger i morgen tidlig, så håper å få sendt avgårde en bestilling på reimene i løpet av morgendagen. Det som er gjort på selen til nå er å flytte gjordt-reima fra tømmeringen og ned til bunnen av saletten, så jeg ble nødt til å sy reimene fast.  Men det var vel det greieste og enkleste jeg kunne få til.

Ingen kommentarer: