10. juli 2010

Klar for utstilling i morgen

I dag stod jeg opp 07.30, men kom meg ikke avgårde mot stallen før klokka var 09.30, og siden da har dagen gått i ett.
Først var det opp til mamma og pappa og hente ei presenning (til å ha over utstyret hvis jeg må ha noe av det på planet) og noen jekkestropper. Deretter bar det til Søgne, hvor jeg foressten fylte drivstoff på veien. Da jeg kom til stallen fikk jeg vite at X-Ellent hadde brutt seg ut i løpet av natta,

Utbryterplassen


og ble funnet inne hos Rambo (en stor vallak ridehest) rett før jeg kom. Maritha satte seg litt inn i bilen sammen med meg for å snakke mens jeg spiste noe frokost. Da så vi plutselig X-Ellent ute igjen, og ikke lenge etter var han inne hos hoppene. Vi kastet oss begge ut av bilen og etter X-Ellent. Det var ikke snakk om at han ville inn. Han var jo med hoppene nå. Etter mye løping, roping og kjefting, skulle han markere seg, og dermed var løpet kjørt for X-Ellent. Mens han stod der og slapp noen ekskrementer på bakken, gikk jeg rolig bort og fikk tatt han i grima.
Deretter fikk jeg fullført frokosten min før jeg trente X-Ellent, og deretter vasket han. Jeg brukte iallefall 1,5 time på selve vasken, og som forrige helg, var han kald da jeg var ferdig. I dag hadde jeg til og med tatt ut varmt vann som jeg blandet sammen med kaldt vann i ei bøtte. Jeg tror det hjalp litt for han, iallefall. Han var sliten etter all skjelvinga. Halvsov på stallganga bare 1 minutt etter at vi var kommet inn. Da fikk han på seg 1 fleeceteppe (som jeg fikk lagt opp på halsen hans) og 1 tykkere fleecedekken som jeg la oppå fleecetepper. Deretter fikk han høy å spise på, og etterhvert kviknet han litt til igjen.
Etter rydding av vasketingene gjorde jeg klar boksen X-Ellent skal bo i i natt, møkket luftegården, og ryddet litt i tingene jeg skal ha med i morgen. Så var det klart for en liten labbetur. Dette for å få igang musklene igjen slik at de ikke skulle bli helt stive etter skjelvinga. Varmen hjalp nok også godt på, for X-Ellent var mer eller mindre helt tørr da vi kom til stallen igjen. Og da var det tid for Showshine-dusjing, og annet oppstasing, før jeg satt han inn i boksen for kvelden. Endelig var det bare et par ting å rydde før jeg kunne bevege meg hjem for å gjøre meg selv klar for morgendagen. (Det må vel nevnes at jeg var hjemme rundt 16.15).

Ingen kommentarer: