14. mai 2011

Lokalkjøring på Hortemo

I dag skulle X-Ellent delta i lokalløp på Hortemo Travbane. Jeg ble hentet av Anne rett rundt 09.00 ei gang, og opp til Hortemo bar det. Vel oppe og ute av hengeren var X-Ellent en tikkende bombe. Jeg må vel skjønne at det er gøy å komme på ny plass, vel...

En god frokost er viktig før man skal ut å prestere.
Jeg fikk inkvartert han i en boks for dagen. Avtalen ble til at jeg skulle sele på og alt sånn inni der. Men før alt kaoset begynte fikk jeg vasket X-Ellent i det deilige vannet de har i vaskespiltet der oppe. Han ble virkelig ren og pen, med masse krutt. Man merket at X-Ellent var der på banen, for å si det slik...

Ren og pen, iallefall helt til han rulla seg.
Jeg fikk gått litt rundt med han, og så stod han litt i boksen. X-Ellent skulle ut i løp nr 12, altså det siste løpet. han fikk rødt skilt med nr. 10 på. Jeg husker jeg tenkte at dette er et bra tall.

Klar for å ut av boksen
Løpene begynte kl. 13.00, så i det løp 1 skulle starte, så gikk jeg for å sele på X-Ellent, som skulle ut i siste løpet. Vi ble gående litt ute før vi tok på vogna. Det var meninga at løpene skulle gå kontinuerlig fram til og med 4. løpet, så skulle det være en varmingspause før resten av løpene skulle gå. Det endte med at X-Ellent fikk varmet ei runde, med kusk Susanne Myren, etter 4. løpet. Hun skrittet X-Ellent ei god stund, og plutselig hadde de åpnet for ei ny varming. Da fikk Susanne varmet to runder, med sjekk. Så da ble det jo bare knall...

Klar for varming
Etter dette ble vi stående litt å vente. X-Ellent fikk dekkenet sitt over ryggen, for at han ikke skulle bli kald. Så ventet vi i det vide og det brede. Det var kaldt, og det regnet, men plutselig stoppet regnet, og sola tittet fram litt. Da var det tida for at Susanne snart skulle komme å kjøre X-Ellent til start.

Jeg skulle egentlig ta bildet av X-Ellent under varming, men Speedy red i veien med sin ponni under ponnivarminga.
Hun kom seg på, og ut i banen. Først var det en liten defilering, eller et eller annet, før kuskene kjørte over til andre siden av banen, hvor streken var. X-Ellent skulle starte på strek på en distanse på 1200 meter. Vi ventet i spenning da starten skulle gå.

Her kommer de etter varming.

Det var noe galopp inni bildet under starten, men det var vanskelig å se om X-Ellent galopperte. Vi så bare ponnien som lå i spor nr. 1. X-Ellent var i spor nr. 2. Etterhvert var det en ponni som tok ledelsen, og det var jammen meg lille X-Ellent gutten min. Rundt første sving. X-Ellent fortsatt i ledelsen. Ned publikumssiden, litt trøblete, men fortsatt i ledelsen. Rundt andre sving, ned strekket, rundt siste sving og opp oppløpet. Da X-Ellent hadde rundet siste sving ante jeg at det kunne bli seier, pga at det var et stykke ned til andremann. Hvis alt går som det skal nå, så blir det seier! Og det ble det jammen meg. X-Ellent stod på helt til mål, og endte opp med å få en flott premie å ta med seg hjem.

Seiersdekken, hansker (sikker for små) og rosett. Det var også en pose med hestesnacks i pakka, men den ga jeg til den flinke kusken.
Bildet ble visst feil vei, men hva enn jeg gjør, så får jeg ikke rettet det opp.
Jeg kan jo si at dette må ha vært en enkel sak for X-Ellent. Han var så vidt svett da løpet var ferdig, men fikk seg en liten spyl for det om for å få bort all grusen. Jeg ble jo helt i ekstase etter seieren, for dette hadde jeg ikke forventet i det hele tatt. Så det var gøy. Han fikk mange minigulrøtter, og ikke minst over 1/2 halvliter med Coca Cola. Det var nok godt. Susanne fikk tak i tida som X-Ellent løp på, og han endte visst på 3.19.ett-eller-annet. Det er lurt å merke seg at dette er uoffisielle resultater, men pga akkurat disse resultatene er det blitt mer aktuelt å godkjenne han for å få noen offisielle resultater.

Selv om det for det meste var bløtt og kaldt, så var det så absolutt verdt å bli overtalt av Anne til å starte. Morro! Jeg tar med meg mange minner fra denne dagen, det er helt sikkert.

Godt å komme hjem igjen etter en slitsom dag
Har jeg fått skrevet ned alt nå tro...?

Jeg fikk filmet løpet. Det er brukt mobilkamera, så er vanskelig å se hva som skjer helt på den andre sida av banen. Prøv 720p og fullskjerm, så kanskje du kan se hva som skjer. Videoen ble litt stor, men den måtte bli slik hvis jeg skulle få ha med HD.

Ingen kommentarer: