5. desember 2010

Ridetur i snøen

I dag, etter at vi hadde hentet høy, begynte det å snø. Og noe så voldsomt som det snødde også. Så jeg ville ut på en tur med X-Ellent i snøen, og fant ut av at en ridetur hadde sikkert begge hatt godt av. Innen jeg var kommet i stallen hadde snøen gått over til regn, men det fikk bli ridetur for det om. X-Ellent går barbent, og i den snøen som har vært til nå, så har dette fungert overraskende bra. Vel, ut på tur vi gikk. Jeg merket at X-Ellent var litt mer energisk enn vanlig. Stakkaren har jo ikke fått vært på tur på ei stund.

Vi red bort til barneskolen, over skoleplassen til den andre siden. Her visste X-Ellent nøyaktig hvor han ville gå, og hadde ikke mye lyst til å gå opp den veien jeg ville at vi skulle gå. Det var litt protestering med å stoppe og snu, og etter nok masing kom det et bukk. Det var ikke store greiene, så jeg klarte å holde meg på, og fikk viljen min om hvor vi skulle gå. Opp bakken la jeg en av to galoppskjenkler. Etter mye smatting kom det to galoppsteg som lignet veldig på et par bukkesprang. Galoppskjenkel igjen, men nå var det bare fullt trav. Og så plutselig var vi på toppen, gitt. Ned igjen. Snudde i bunn. Mer protestering fra X-Ellent med litt bukking og diverse. Jeg fikk viljen min igjen. Satte opp bakken. Ga galoppskjenkel, og flinke X-Ellent kom med et lite bukkesprang på det første galoppsteget, og deretter var det en kjempefin galopp. Han holdt den helt til jeg tok han ned i trav igjen.

Til slutt skrittet vi bare forbi en snøfres som var bittelitt skummel, bort til barneskolen igjen, og tilbake til stallen.

Jeg ble kjempefornøyd med gutten min i dag. Det er første gang han har galoppert med rytter. Og så var det så greit å få litt protestering, spesielt da jeg klarte å holde meg på. Jeg har liksom ventet på det, for det har liksom ikke vært noen reaksjon på det å ha rytter på ryggen. Og nå er vi ett skritt videre mot at han forstår at det ikke nytter å tulle fordi rytteren får viljen sin allikevel. Det er så mye greiere når det forstår slikt i innridningsprosessen enn senere. Målet er jo så klart at han skal være ridbar for barn!

Ingen kommentarer: