23. juni 2014

Snart har en måned gått...

... og jeg har glemt å oppdatere bloggen med det som har skjedd.

X-Ellent har startet to ganger siden sist, og vi har fått prøvd ut nylakkert sulky begge gangene.

15. juni var X-Ellent ute i godt selskap. Alle ponniene til start (utenom X-Ellent) hadde rekorder på under 2.30. Så vi hadde vel ikke det store vinnerhåpet akkurat. Vi var litt optimistiske i forkant, og håpet på en trippelplass. Det tok imidlertid ikke lang tid før X-Ellent ble liggende bakerst, og der lå han helt til mål. Ingen trippel akkurat. Men rekordforbedringen han gjorde var helt rå. Han senket autorekorden sin fra 2.54,3 til 2.42,1. Jeg hadde ikke begynt å tenke på å sette mål på tid under 2.50 enda en gang. Camilla Aakhus gjorde en flott kuskejobb selv om vi ikke hadde sjanse på en plassering.

Sulkyen fikk noe medfart, og mange "skrabler" etter dagens løp. Lakkeringsjobber var, med andre ord, ikke god nok. Før neste start ble det flekket over med emaljelakk for å se om det hadde bedre hold i seg.

Det ble også prøvd nytt utstyr på X-Ellent i dag. Jeg hadde montert på et par sulkystenger for at X-Ellent skulle løpe lettere i løp. Det ser ut til at det gjorde susen, sammen med sjekken (som ikke brukes så altfor ofte). Så da prøvde vi det samme utstyret på neste start også.

22. juni løp X-Ellent inn på en 4. plass på tida 3.06,1. X-Ellent hadde med andre ord ikke særlig hastverk i banen i dag. Tuva gjorde en god kuskejobb, skulle bare vært litt mer på X-Ellent for å få opp farten. Neste start blir 6. juli (hvis det blir løp da), og Laila har sagt jeg må være ponniansvarlig, for "alle" andre er på Pan Garden den helga...

Etter denne starten så det ut som om emaljelakken på sulkyen holdt bedre enn spraylakken. Det er jeg fornøyd med, og da blir det nok til at jeg dekker sulkyen med emaljelakk.

Mellom løp og treningsøktene får X-Ellent stå å beite, som den heldiggrisen han er.


Ingen kommentarer: